“TÜRK SEYİRCİSİ DUYGUSUNU ATEŞLİ YAŞIYOR”

 Türk sineması, son yıllarda büyük bir sıçrayış içinde her yıl onlarca yeni film vizyona giriyor. Yeni senaryolar, yeni yönetmenler, yeni fikirler derken Türk sineması yeni bir kimlik kazanmaya çalışıyor. Şehir Kültür için kısa filmleri ile ulusal ve uluslar arası ödüller alan genç yönetmen Seyid Çolak’la konuştuk. Türk ve Dünya sinemasına ve çektiği başarılı filmlere değindik.

 

RÖPORTAJ:  GARİP ERDEM / ŞEHİRKÜLTÜR

Şuan gazetecilik yapıyorsunuz, iki kitap yazdınız, sergileriniz var ve sinemayla uğraşıyorsunuz bu gerçekten büyük bir özveri istiyor bu nasıl başarıyorsunuz?

İleriye dönük olarak sinemada olmak istiyorum yani benim hedefim yönetmen olmak. Gazeteciliği mesleğim olarak görüyorum bir takım giderleri karşılamak içinde çalışmak zorundayım. Resim sanatıyla hobi olarak görüyorum bir usta kadar resim yapacağım düşünmüyorum çünkü, ders alamıyorum zaman sıkıntısı yaşıyorum gazete, sinema derken vakit kalmıyor. Sinemaya olan tutkum resim sanatının üstünde ama resim yapmayı da çok seviyorum bu aralar film çalışmaları olduğu için maalesef ilgilenemiyorum.

 Son yıllarda Türk sineması büyük bir çıkış içinde bize son yıllardaki bu çıkışı değerlendirir misiniz?

Türk sinemasındaki bu çıkış ilk Eşkiya filmiyle başladı. Türk sinemasının seyircisi bir dönem sinemaya küstürüldü, uzak bırakıldı çünkü, o dönem erotik filmlerle doluydu, insanlar ailesi ile sinemaya gidemez oldu. Eşkiya filmi geniş kitleleri sinemaya çekince yapımcılar güzel, kaliteli film çekilince seyirci geldiğini anladı. Ondan sonraki süreçte sinemada büyük bir çıkış yakalandı. Bu çıkış Türk sinemasına bir dil kazandırmış değil popüler bir film yapıyorsunuz sinemaya seyirciyi çekiyorsunuz. Popüler filmler derken bunlar, komedi filmleri, ucu bucağı olmayan absürt filmler lakin son dönemde Eyvah Eyvah filmini ayrı tutmak gerekir. Türk sineması belli bir tutturamamış ama başarılı olan birkaç yönetmen var Nuri Bilge Ceylan, Semih Kaplanoğlu, Reha Erdem gibi isimlerin yaptıkları filmler Avrupa ve Dünya sinemasında ses getirmiş filmlerdir. Bu anlamda başarılı Türk sineması ama bu daha çok kişisel başarılar. İran sineması gibi,  Avrupa sineması gibi olamaz.

Seyid Çolak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TÜRK SEYİRCİSİ DUYGUSUNU ATEŞLİ YAŞIYOR

Türk sinemasında ağlatmak mı zor güldürmek mi ?

Türk seyircisi duygusunu ateşli yaşıyor çok çabuk ağlatabilirsiniz Türk seyircisini ama sevmediği zamanda oyuncuyu yada filmi kesinlikle izlemiyor. Çağan Irmak örneği var Babam ve Oğlum hiç reklam yapılmadan 4 milyon seyirciye ulaştı bu da seyirciye duyguyu aktarmaktan geçiyor.

 

İRAN SİNEMASI, AVRUPA SİNEMASINI KAFA TUTABİLECEK NİTELİKTE

İran sinemasını diğer dünya sinemaları ile karşılaştırdığımız da artıları, eksileri nelerdir, İran sineması hakkında neler düşünüyorsunuz?

İran ülke olarak diğer batılı ülkeler tarafından horlansa da Avrupa sinemasına kafa tutabilecek nitelikte. İran sinemasının mükemmel bir dili var, hem kendi topraklarının hikâyesini anlatıyor hem de bunu Avrupalı seyirciye hiç rahatsız etmeden izlettirebiliyor. Macit Macidi gibi Kaplumbağalarda Uçar filminin yönetmeni Bahman Ghobadi gibi isimler var. Onlar genellikle batılı hikayeler anlatmak yerine kendi hikayelerini anlatıyorlar.İran sinemasının dilinin müthiş geliştiğini düşünüyorum aynı zamanda kendi oyuncularını kullanıyorlar popüler isimler yerine. İran’ın uzun bir tarihi var bunu çok iyi değerlendiriyorlar. Macit Macidi beni çok etkiliyor Serçelerin Şarkısı, Cennetin Rengi bu tür filmlerden inanılmaz etkilenmiştim hatta dört beş kez izlediğim oldu. Bu etkiyi Avrupa’da Victoria De Sica’nın filmlerinde görmüştüm II. Dünya savaşında çıkmış İtalya’yı konu ediyor, Bisiklet Hırsızları filminde inanılmaz bir hikaye dönüyor. Tüm Avrupa’nın savaştan sonraki halini anlayabiliyorsunuz.

 

FİLMLER BİRBİRİNİN KOPYASI

Şuan ki Batı sinemasını nasıl yorumluyorsunuz?

Hollywood sinemasını bir endüstri olarak görüyorum filmler artık birbirinin kopyası haline geldi. Senaryoları bitti, tarihleri çok uzun olmadığı için anlatacak bir şey bulamıyorlar uçuk kaçık her türlü filmi de yaptılar başka ülkelerin tarihlerini çekmeye çalışıyorlar ama çok çarpıttıkları için diğer ülkeler bunu doğal olarak kabul etmiyor.

 

 En son Oyun adlı filminizi çektiniz daha önce Kuruntu, Leblebi Taneleri adlı filmleriniz vardır Oyun filminin hikayesini anlatır mısınız?

Yaşadığımız ülkede bir takım garip olaylar oluyor. Oyun filminde aile içinde yaşanan bir takım taciz olayları oluyor. Ben bu gibi olayları bir film haline getireyim ve insanların yüzüne vurayım istedim. Bir köy tasarladık, doğası mükemmel bir köy ve onun içini dolduranların kötü insanlar olduğunu göstermek istedik. Oyuncuları ayarladık Dede rolünü oynayacak ismi bulamadık çekimlere öyle başladık zar zor bir yaşlı bir amcamız ikna ettik ve çekimlere öyle devam ettik. Oyuncular amatör olduğu için biraz sıkıntı çektik ama yinede filmi 4gün gibi kısa bir zamanda bitirdik. Senaryoyu yazarken çok zorlanıyorum filmin hikayesini bitirip okuduğumda tüylerimin diken diken olması lazım yoksa tekrar baştan yazmaya başlıyorum.

Oyun filmini ilk Amerika’ya festivale gönderdim finale kaldığını öğrendiğimde inanılmaz şaşırdım, mutlu oldum hemen arkadaşlarımla film ekibiyle paylaştım inanılmaz bir duyguydu.

 


10014098_10203249697138138_6099719955934868100_o

Seyid Çolak kimdir?

İstanbul’da doğdu, burada büyüdü, ekmeğini, aşını, işini burada buldu. Beykent Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-Televizyon mezunu. 2013 yılında Afrika (Nijer, Mali, Kamerun, Çad, Togo, Benin, Togo) gezisi sırasında çektiği fotoğraflarla ‘Benim Afrika’m’ sergisini açtı. Senaryosunu yazıp yönetmenliğini yaptığı Oyun ve Kara Kar filmleri ulusal ve uluslararası festivallerde başarıyla döndü. 2012 yılında İsviçre’de düzenlenen 4. Gold Crescent Film Festival,nde jüri üyeliği yaptı. 2014 yılında kısa filmi Soğuk, Kültür Bakanlığı ve TÜRSAK’ın ortaklaşa düzenlediği ‘10. Geleceğin Sinemacısı’ ödülünü alarak yapım desteği kazandı.

YÖNETMENLİĞİNİ YAPTIĞI BELGESEL FİLMLER
Benim Afrikam – 2012 …. Belgesel, 00:06:00
10. Uluslararası Çevre Kısa Film Festivali, Ulusal Çevre Kısa Film Yarışması, Finalist. 2012

YÖNETMENLİĞİNİ YAPTIĞI KISA FİLMLER

2012 …. Kurmaca
Ayvalık 1. Film Festivali, Ulusal Kısa Film Yarışması, Başvuran Filmler. 2012

Karakar – 2011
4. Uluslararası EgeArt Sanat Günleri, Kısa Film Yarışması, Kurmaca Dalı, Birincilik Ödülü. 2011
2. Uluslararası Engelsiz Film Festivali, En İyi Film Ödülü. 2012
5. Erciyes Öğrenci Belgesel Film Festivali, Kurmaca Dalı, Seyirci Beğeni Ödülü. 2012
48. Antalya Uluslararası Altın Portakal Film Festivali, Gösterim. 2011
1. Ayvalık Film Festivali, Ulusal Kısa Film Yarışması, Gösterim Seçkisi. 2012
2. Dikili Kısa Film Festivali, Kısa Film Kuşağı, Gösterim Seçkisi. 2012
2. Yılmaz Güney Film Festivali, Kısa Film Kategorisi, Gösterim Seçkisi. 2012
10. Uluslararası Çevre Kısa Film Festivali, Ulusal Çevre Kısa Film Yarışması, Finalist. 2012
24. İstanbul Kısa Film Festivali, Ulusal Yarışma Kurmaca Dalı, Yarışma Filmi. 2012
32. İFSAK Ulusal Kısa Film ve Belgesel Yarışması, Kurmaca Dalı, Finalist. 2012
ODTÜ Film Festivali ’12, Kısa Dalga III Bölümü, Gösterim. 2012
1. Beyaz Güvercin Kısa Film Yarışması, Kurmaca Dalı, Finalist. 2012
8. Dağ Filmleri Festivali, Ülkemizden Bölümü Gösterim. 2013
1. International Peace & Love Flim Festival (İsveç) Finalist. 2012
1. Los Angeles Türk Filmleri Festivali (USA) Gösterim. 2012
18. Lessinia Film Festivali (İtalya) Finalist. 2012
62. Berlin Film Festivali (Almanya) Gösterim. 2012
65. Cannes Film Festivali (Fransa) Kısa Film Köşesi Gösterim. 2012


Oyun – 2010
1. Eskişehir Kral Midas Kısa Film Festivali, (Seyid Çolak) En İyi Senaryo Ödülü. 2011
15. Boston Turkish Festival, Documentary & Short Film Competition, Special Mentions. 2010
11. ODTÜ Film Festivali, Gösterim. 2010
9. Çevre Ulusal Film Yarışması, Finalist. 2011
1. Okan Üniversitesi Kısa Film Yarışması, Finalist. 2011
2. Fırat Kısa Film Festivali, Finalist. 2011
5. Diyarbakır Film Günleri, Türkiye’den Kısalar Bölümü, Gösterim. 2011
12. İzmir Kısa Film Festivali, Ulusal Kısa Film Yarışması, Finalist. 2011
5. Erciyes Öğrenci Belgesel Film Festivali, Kurmaca Dalı, Finalist. 2012
8. Yıldız Kısa Film Festivali, Gösterim Seçkisi. 2011
1. Dikili Kısa Film Festivali, Gösterim. 2011
7. Osmaniye Özgür Film Festivali, Finalist. 2011

Leblebi Taneleri – 2009
Kuruntu – 2008
Soğuk -2013
Serender -2014

 

 

 




Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir